Fölossningsberättelse!

Den 28/5 -10 vaknade jag av en stark molande smärta i nedre delen av magen. Gick upp för att gå på toaletten då det blev helt blött i hela trosorna. Satt en hel halv timme där på toaletten och torkade. Sen när jag tyckte att jag var klar så ställde jag mig upp och då kom det massor på golvet. Försökte gå och lägga mig vid klockan 02.20, men hann inte somna förnst den första värken kom igång vid klockan 02.30.

Ringde in till förlossningen vid cirka fem tiden. Dom sa där att jag skulle komma in när det var tätare mellan värkarna då jag hade ganska oregelbundna värkar på 7-5 minuter.

Men dom kom bara tätare och vi bestämde oss för att åka in. Vi åkte hemifrån vid sju tiden.

När vi väl kom fram till Danderyds Sjukhus så blev vi skickade upp till obstetriska mottagningen för att kolla min vatten avgång.

Efter en gyn koll så visade det sig att det inte var vattnet. Men jag kan svära på att det var det. Jag hade öppnat mig tre centimeter. Jag hade så ont av mina värkar att dom skickade mig till förlossningen. Men klockan var då elva och dom bad oss komma tillbaka vid tolv. Så vi åkte iväg och åt mat.

När vi kom tillbaka så kopplade dom mig till en CTG och kollade om jag öppnat mig mer. Det visade sig att livmodertappen var utplånad så dom skrev in mig.



Jag fick Alvedon men kompletterade det med T.dexofen 100mg. Halv tre så ställde jag mig i duschen. Men tyvärr så hjälpte det endast för stunden.

Klockan 16.50 så kom dom in och sa att jag hade så långt mellan värkarna, hade 8 min mellan dom. Så dom skickade iväg oss i två timmar. Så vi åkte iväg och ställde bilen, sedan gick vi på en strand promenad och kom sedan tillbaka till sjukhuset där vi gick vilse.

När vi väl kom tillbaka till förlossningen så hade jag tätare mellan värkarna. Men så fort jag lägger mig ner så försvinner dom.

Klockan 20.00 så tar dom hål på fosterhinnan, klart fostervatten avgår.

Värkarna kommer mer regelbundet vid halv nio så då börjar jag med lustgasen.

Klockan 21.30 så har jag öppnat mig till 6 cm. Under varje värk så kommer det fullt med fostervatten ut. Det känns nästan som man sitter där och kissar på sig. Det var ingen härlig känsla kan jag lova er.

Värkarna blir allt mer outhärdliga och jag tycker inte längre att lustgasen fungerar, så jag ber dom att ge mig Eda.

Klockan 22.45 så lägger dom epiduralen. Och jag säger bara, tack gode gud för epiduralen. Hade inte klarat det utan den. Under tiden dom lägger epiduralen så har jag så fruktansvärt ont så jag bara ligger och skakar. Lust gasen slutade som sagt att fungera, så istället för att andas in det så skriker jag i masken tack vare denna outhärdliga smärta.

Tack vare epiduralen så kan man få väldigt svårt att kissa så klockan 02.25 får dom tömma min blåsa, och det blev hela 400 ml.

Fick även ett förslag om att sitta på förlossningspallen. Eftersom hennes huvud stod så högt så hjälpte det otroligt bra. Klockan 05.20 så satte jag mig på stolen i tjugo minuter. Och det hjälpte jätte bra.

Klockan 07.10 så börjar jag inte kunna hålla emot längre. Så där mina kära vänner börjar mina kryst värkar. Klockan 07.25 får jag lägga mig på höger sida med benet upp i benstöd för att börja krysta. Det var mycket enklare för våran lilla tjej att komma ner på det sättet.

Klockan 07.38 så byter jag till sittande position och sen tar det inte lång tid innan våran tjej kommer ut. Hon föddes klockan 07.59 den 29/5 -10 på Lördags morgon.

När hon kommer ut så är hon helt livlös. Jag hinner få upp henne på bröstet i max 5 sekunder. Dom tar henne och säger till Mattias att följa med. Dom springer direkt till barnrummet. Hon får där hjälp med andningen en liten stund. Första skriket kom efter 90 sekunder. Mattias kommer sedan in med henne i sin famn och lägger henne på mitt bröst. Den lyckligaste stunden i hela mitt liv.

Dom fick dock klippa upp mig så jag blev sydd med 6-7 stygn. Och jag blödde även mer än vad jag borde. Så dom fick stoppa blödningen.

Våran kära förlossnings barnmorska hette Randi Lindberg. Tusen, tusen tack för all hjälp.

Hon var så otroligt gullig.

Födelsevikt: 4470 g

Längd: 53 cm

Huvudomfång: 37 cm

Född i: 41+0

Namn: Linnéa Maria Bergström

Sara Nyquist
2010-06-04 @ 16:44:22
URL: http://saramargaretaveronica.blogg.se/

Vilken bra berättelse! Fy va hemskt att inte få på bröstet direkt. Men det är underbart när man väl får det :)

Kram

Helen BF 30 juli.
2010-06-04 @ 16:50:41
URL: http://helenm.blogg.se/

underbar historia, grattis igen :)

Anna Lundin
2010-06-05 @ 09:33:26
URL: http://annauglyandbeautiful.blogg.se/

vad många fina bilder ni tagit. :D

Vi glömde kameran. :( ångrar det verkligen. Men kan inte göra något åt det nu. :(

frida-ungmamma
2010-06-05 @ 11:30:42
URL: http://kessielicious.blogg.se/

jätte stort grattis till er :)

förlossningsrummet ni hade såg precis ut som de jag hade :)

Linda, mamma till leon
2010-06-06 @ 13:28:35
URL: http://liindatherese.blogg.se/

stort grattis! hon är jättefin!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0